a mai fotóművész célja, az élet reális, közérthető módon való ábrázólása, a fényképezés kifejező eszközeivel a lényeg kiemelésével .



TÁJFOTÓIM
FOTÓS TECHNIKA
TERMÉSZET FOTÓZÁS
PANORÁMA
HDR
MAKRÓ
FELHŐKÉPEK
ÉVSZAKOK
NAPLEMENTE FOTÓK
TÉLI FOTÓK
KÖDÖS FOTÓZÁS MÁSKÉNT
RIDEG, KÖDÖS VALÓSÁGAINK
FANTÁZIA ÉS STÍLUS
MINDEN AMI FOTÓZÁS
FEKETE-FEHÉR FOTÓZÁSRÓL
SZÍN HATÁS
ELÉRHETŐSÉGEK:
Galéria







AZ  ÉVSZAKOK  HATÁSAI  ÉS  JELENTŐSÉGE A   FOTÓZÁSNÁL.

/ Az időjárás  szerepe / :

 

 

AZ  OLDALAKON  SZEREPLŐ  FOTÓK  SAJÁT  KÉSZÍTÉSŰEK,  IGYEKEZTEM  A  TÉMAKÖRÖKKEL  KAPCSOLATOS  SZITUÁCIÓKAT  ÉS  TÉMAKÖRÖKET  MEGFELELŐEN  ILLUSZTRÁLNI  VELÜK.

 

 

ktfoto

A régebben  és  talán még  néhány  helyen  vitatott kérdés,  miszerint :...." szükséges-e  napfény  a  jó színes  képhez ...",  válaszát  ma  már  határozottan  ..."nemmel"...  válaszolhatjuk  meg.  A  mai technikai és a nyersanyaghoz  kötött  gépek  érzékenysége, fejletsége  legyőzte  ezt  a  problémát.  Ma  a borongós  novemberben  és  a  szitáló esőben,  /természetesen a  megfelelő védelem  és kiegészítőkkel/,  vagy  akár  a  szétterülő  ködfátyol   mind-mind  "színes  témát"   jelentenek. Ha sok-sok ilyen fotót  készítünk, akkor  érezünk  csak  rá  ennek  az izére, miszerint  a kimondottan rossz idő  diffúz  fényében  /(szórt) fény, Diffúz fény tükröződés, a fényképezésben az éles ámyékot adó,kemény világítás lágyítása /, tehát ebben  a fényben a legcsodálatosabb színharmóniák lelhetők fel. A  borús időben történő  fényképezés  a színes felvételi technika magasiskolája.

          ktfoto

Amit  viszont megemlíthetünk  még,  hogy   kontraszt  nélküli  fényben nem ajánlatos  nagyon rossz időben  távoli tájról  átfogó fotót  készíteni. Valamint  a sok fényt /napsütést/ igénylő  képeket, ilyen  például egy gyorsan mozgó állat, a makrofelvételek fotózását,  sem  ajánlatos borús, rossz időben elkészíteni. A ködös és párás időre jellemzően,  ezekben az időjárási helyzetekben sajátos fényviszonyok alakulnak ki. Ez jellegzetes hangulatot ad. Azzal számolni kell, hogy a fény intenzitása ilyenkor lényegesen kisebb, mint napsütésnél. Ezért alaphelyzetben ISO 200 vagy 400 érzékenységgel érdemes dolgozni. A színhőmérséklet is megváltozik.  A ködben ez jelentősen megemelkedik, ezért kék elszíneződés jelentkezhet. A gyakorlatban a jobb gépek automata fehéregyensúly beállítása esős vagy enyhén párás időben kiegyenlíti a különbséget.

            ktfoto

 Ezek a támpontok is már jelezhetik  számunkra, hogy  rossz időben készült  színes felvételekhez egy  közeli  "vonatkoztatási  pont" mindenképpen  szüséges.  Nagyon fontos  észrevétel lehet még, hogy az ilyen fotók,  mindig  átgondolt,  tudatos képek legyenek  és  sohasem egy  szükségmegoldás  része ! Ez a témakör, különben is nehéz feladat elé állítja a fotósokat, legyen az profi vagy amatőr. Az  expozíció beállításakor felhős és főleg borús időben felül  kell bíráljuk a megvilágításmérő  adataid. A mindenkori  téma világosságának megfelelően, közben  figyelembe véve az uralkodó színárnyalatot, így a rekeszt 1/2 - 1.1/2 rekesszel nyitjuk, ez ebben a mértékben erőteljesebbé teszi a színeket. Figyelve arra, hogy az égbolt fénye ne befolyásolja a mérőt, mivel ilyenkor ez az egyetlen fényforrás. Viszont a ráeső fény mérésekor,/diffúz mérés/, ezzel éppen ellentéresen az égboltról érkező fényt mérjük.

               ktfoto

Az oldal címe az évszakok, így akkor ejtsünk néhány szót  erről is. A legtöbb színes tájfotó érthetően  nyáron,  meg  szabadságidőben  készül,  /ami szintén a nyár elejétől a  nyár végéig értendő/, ebben  az időben hosszúak a  napok. Ez pedig lehet  egy probléma  oka, a fény hideg, mivel a nap magasan áll és a természetben pedig  a zöld szín az uralkodó.  Így a  hiedelemmel ellentétben  a nyáron  a legnehezebb a tájfotózás, ugye milyen furcsa.? Ugyan is a színesfényképezés szempontjából a  legtöbb  gondot a  zöld szín  okozza, mivel a zöld szín árnyalatai természetes módon nehezen különülnek el nagy tömörűségben. Ezért talán a nyári hónapokban a lombos és tűlevelű erdőkben, kaszálókon és réteken fotózzunk. A tecnikai részéről annyit, hogy szórt napfénynél és alacsony napállásnál hosszabb gyújtótávolságú objektívvel fényképezve ezek a problémáink megoldodnak, vagyis kicsit "bővebben exponáljunk", ez persze nem jelent túlexpozíciót, erre azért vigyázzunk !

                         ktfoto

Tavasszal az ébredő természetet kaphatjuk lencsevégre, nyáron a rengeteg rovar közül válogathatunk, ősszel pedig az egész természet kiszínesedik. Ami eddig unalmas zöld volt, az ilyenkor a szivárvány minden színében pompázik, így ügyeljünk rá, hogy még idejében elkapjuk az őszi hangulatot, mert a levelek hamar lehullanak, az erdő gyorsan szürkévé válik. Természetesen ősszel javarészt borús az égbolt, így kevesebb az esélyünk a szép, meleg színekre. Egy polárszűrővel javíthatunk a kevésbé beborult égbolton, és a levelekről visszatükröződő fehér fényeket is redukálhatjuk, amivel színesebbek lesznek fotóink.

                                                                     

                    ktfoto

 

Hóesésben, havas esőben nagyon nehéz szárazon tartani a fényképezőgépet, főleg a használat közben, ebben az esetben,  a megfelelő védelmet kell biztosítani a gép számára, a jó képek készítéséhez. Lehetőleg ne használjuk a gépet minden esetben,  amennyiben mégis fotózunk, ügyelni kell arra, hogy ne kerüljön hó, vagy víz a gép felületére, különös tekintettel a kezelőszervekre, valamint az objektívlencsére, ilyenkor szükséges a vízálló és átlátszó védő ponyva használata.
Fotózás közben azonban mindig legyen a gép a nyakunkban, vagy a csuklónkra akasztva, nehogy véletlenül leejtsük, főleg amikor nagyobb hóban használjuk  a  fényképezőgépet.
 

                 ktfoto







www.ktfoto.sokoldal.hu
Tetszett ez az oldal? Mutasd meg az ismerőseidnek is!