AZ OLDALAKON SZEREPLŐ FOTÓK SAJÁT KÉSZÍTÉSŰEK, IGYEKEZTEM A TÉMAKÖRÖKKEL KAPCSOLATOS SZITUÁCIÓKAT ÉS TÉMAKÖRÖKET MEGFELELŐEN ILLUSZTRÁLNI VELÜK.
A régebben és talán még néhány helyen vitatott kérdés, miszerint :...." szükséges-e napfény a jó színes képhez ...", válaszát ma már határozottan ..."nemmel"... válaszolhatjuk meg. A mai technikai és a nyersanyaghoz kötött gépek érzékenysége, fejletsége legyőzte ezt a problémát. Ma a borongós novemberben és a szitáló esőben, /természetesen a megfelelő védelem és kiegészítőkkel/, vagy akár a szétterülő ködfátyol mind-mind "színes témát" jelentenek. Ha sok-sok ilyen fotót készítünk, akkor érezünk csak rá ennek az izére, miszerint a kimondottan rossz idő diffúz fényében /(szórt) fény, Diffúz fény tükröződés, a fényképezésben az éles ámyékot adó,kemény világítás lágyítása /, tehát ebben a fényben a legcsodálatosabb színharmóniák lelhetők fel. A borús időben történő fényképezés a színes felvételi technika magasiskolája.
Amit viszont megemlíthetünk még, hogy kontraszt nélküli fényben nem ajánlatos nagyon rossz időben távoli tájról átfogó fotót készíteni. Valamint a sok fényt /napsütést/ igénylő képeket, ilyen például egy gyorsan mozgó állat, a makrofelvételek fotózását, sem ajánlatos borús, rossz időben elkészíteni. A ködös és párás időre jellemzően, ezekben az időjárási helyzetekben sajátos fényviszonyok alakulnak ki. Ez jellegzetes hangulatot ad. Azzal számolni kell, hogy a fény intenzitása ilyenkor lényegesen kisebb, mint napsütésnél. Ezért alaphelyzetben ISO 200 vagy 400 érzékenységgel érdemes dolgozni. A színhőmérséklet is megváltozik. A ködben ez jelentősen megemelkedik, ezért kék elszíneződés jelentkezhet. A gyakorlatban a jobb gépek automata fehéregyensúly beállítása esős vagy enyhén párás időben kiegyenlíti a különbséget.
Ezek a támpontok is már jelezhetik számunkra, hogy rossz időben készült színes felvételekhez egy közeli "vonatkoztatási pont" mindenképpen szüséges. Nagyon fontos észrevétel lehet még, hogy az ilyen fotók, mindig átgondolt, tudatos képek legyenek és sohasem egy szükségmegoldás része ! Ez a témakör, különben is nehéz feladat elé állítja a fotósokat, legyen az profi vagy amatőr. Az expozíció beállításakor felhős és főleg borús időben felül kell bíráljuk a megvilágításmérő adataid. A mindenkori téma világosságának megfelelően, közben figyelembe véve az uralkodó színárnyalatot, így a rekeszt 1/2 - 1.1/2 rekesszel nyitjuk, ez ebben a mértékben erőteljesebbé teszi a színeket. Figyelve arra, hogy az égbolt fénye ne befolyásolja a mérőt, mivel ilyenkor ez az egyetlen fényforrás. Viszont a ráeső fény mérésekor,/diffúz mérés/, ezzel éppen ellentéresen az égboltról érkező fényt mérjük.
Az oldal címe az évszakok, így akkor ejtsünk néhány szót erről is. A legtöbb színes tájfotó érthetően nyáron, meg szabadságidőben készül, /ami szintén a nyár elejétől a nyár végéig értendő/, ebben az időben hosszúak a napok. Ez pedig lehet egy probléma oka, a fény hideg, mivel a nap magasan áll és a természetben pedig a zöld szín az uralkodó. Így a hiedelemmel ellentétben a nyáron a legnehezebb a tájfotózás, ugye milyen furcsa.? Ugyan is a színesfényképezés szempontjából a legtöbb gondot a zöld szín okozza, mivel a zöld szín árnyalatai természetes módon nehezen különülnek el nagy tömörűségben. Ezért talán a nyári hónapokban a lombos és tűlevelű erdőkben, kaszálókon és réteken fotózzunk. A tecnikai részéről annyit, hogy szórt napfénynél és alacsony napállásnál hosszabb gyújtótávolságú objektívvel fényképezve ezek a problémáink megoldodnak, vagyis kicsit "bővebben exponáljunk", ez persze nem jelent túlexpozíciót, erre azért vigyázzunk !
Tavasszal az ébredő természetet kaphatjuk lencsevégre, nyáron a rengeteg rovar közül válogathatunk, ősszel pedig az egész természet kiszínesedik. Ami eddig unalmas zöld volt, az ilyenkor a szivárvány minden színében pompázik, így ügyeljünk rá, hogy még idejében elkapjuk az őszi hangulatot, mert a levelek hamar lehullanak, az erdő gyorsan szürkévé válik. Természetesen ősszel javarészt borús az égbolt, így kevesebb az esélyünk a szép, meleg színekre. Egy polárszűrővel javíthatunk a kevésbé beborult égbolton, és a levelekről visszatükröződő fehér fényeket is redukálhatjuk, amivel színesebbek lesznek fotóink.
Hóesésben, havas esőben nagyon nehéz szárazon tartani a fényképezőgépet, főleg a használat közben, ebben az esetben, a megfelelő védelmet kell biztosítani a gép számára, a jó képek készítéséhez. Lehetőleg ne használjuk a gépet minden esetben, amennyiben mégis fotózunk, ügyelni kell arra, hogy ne kerüljön hó, vagy víz a gép felületére, különös tekintettel a kezelőszervekre, valamint az objektívlencsére, ilyenkor szükséges a vízálló és átlátszó védő ponyva használata.
Fotózás közben azonban mindig legyen a gép a nyakunkban, vagy a csuklónkra akasztva, nehogy véletlenül leejtsük, főleg amikor nagyobb hóban használjuk a fényképezőgépet.
www.ktfoto.sokoldal.hu
Tetszett ez az oldal? Mutasd meg az ismerőseidnek is!