|
A TÉLI FOTÓZÁSRÓL PÁR SZÓBAN: AZ OLDALAKON SZEREPLŐ FOTÓK SAJÁT KÉSZÍTÉSŰEK, IGYEKEZTEM A TÉMAKÖRÖKKEL KAPCSOLATOS SZITUÁCIÓKAT ÉS TÉMAKÖRÖKET MEGFELELŐEN ILLUSZTRÁLNI VELÜK. A havas tájképeknél, a hó teljesen kontrasztos felületeket, újszerű a nyári képektől eltérően érdekes textúrát alakít ki a tájon. Így a formák sokkal testesebbek lesznek, a szögletes és éles formák helyét egyre jobban átveszi a hótakaró lágy íve. Ezt az absztrakt formát a "monochrom" jellegű színek tovább fokozzák. Ezért így már minden adott, hogy légiesen izgalmas, művészi tájképeket készítsünk. Mindig keresni kell egy "vezérmotívumot", mivel csak a hóbuckák önmagukban nen jelentenek látvány és élmény forrást, ezért keresni kell egy megfelelően "kontrasztos - főtémát" ! Kölön jó hatású, ha ez kissé színes és /vagy/ valamiért kiugrik a környezetből.  Ha oldal vagy ellenfényben fotózunk, akkor tudjuk valójában jól visszaadni a hó "igazi struktúráját és természetesen minél alacsonyabb napállásnál. Ilyenkor gondoljunk arra is, hogy a hó szinte sohasem fehér.  Ilyenkor a hó valójában az ég színét vagy a környezetének színeit veri vissza, csak a "tudatunk korrigálja" fehérre azt. A téli képek buktatója a túlságosan világos felületek okozta " expoziciós tévedés ". Előfordul az autómata expozícióval készült fotók esetében, hogy a valóságnál kicsit sötétebb tónusúnak mutatják a tájat. Ezt korrigálnunk kell, ha csak nem a "művészi hatás" elemeként vagy a mondanivalójaként alkalmazzuk ezt a lehetőséget.  Néhány híres fotós kimondottan szereti az ilyen borús, párás havas tájat. A helyes expozíció a napos időhöz képest kevésbé problémás, így az árnyalatok bársonyosak, finomak. a szürke és a kéknek a különböző árnyalatai szinte légies, igazi művészi hatást kelthetnek, tükröznek.  Ajánlott ilyenkor kipróbálni a "kék színszűrőt, mivel "markáns hatásánál" csak a narancs szűrő izgalmasabb csak.  Visszatérve az automata expozíciós képek sötétebb jellegére, ez a hiba /amennyiben nem művészi hatás eszköze/, egyszerűen orvosolható mégpedig "túlexpozícióval". Ebben az esetben exponáljunk 1-1.5 rekesszel a mért érték fölé (f8 helyett - f5.6-al). Kompakt gépeknél nyomjuk be az " ellenfénykompenzációs" gombot, amenyiben van a gépünkön. Ez a kompenzáció napsütéses időben különösen fontos.  OLVADÁS, JÉGCSAPOK, CSEPPENÉSEK VILÁGÁRÓL........
A havas tájképeknél, a hó teljesen kontrasztos felületeket, újszerű a nyári képektől eltérően érdekes textúrát alakít ki a tájon. Így a formák sokkal testesebbek lesznek, a szögletes és éles formák helyét egyre jobban átveszi a hótakaró lágy íve. Ezt az absztrakt formát a "monochrom" jellegű színek tovább fokozzák. Ezért így már minden adott, hogy légiesen izgalmas, művészi képeket készítsünk, vagy a jég , olvadó jégcsapok, a cseppenések izgalmas mozgás fotózását kezdhetjük el:  Itt a szürkés nappalok és a rideg hideg téli napok alkalmával, ha hó nem is mindig esik, de eső újabban annál inkább....ezért néhány szóban erről is. A lehulló esőcseppet fotózni nem mindig könnyű feladat, mégis érdemes megkísérelni, de ajánlatos kellően sötétebb tónusú hátteret választani, amelytől jól elválik az esőfüggöny. De mindenekelőtt kövér esőcseppekre van szükségünk, mint amilyenek zápor idején hullanak, különben az erősen kicsinyített képen semmi sem látszik belőle majd. A vakuvillantás megszokott módszer a mozgó célpontok "kimerevítésére", mert a gyenge vagy kevés fényben voltaképpen nem a zársebesség, hanem a vakufelvillanás időtartama határozza meg az expozíciót. Ilyenkor még a leggyorsabb esőcsepp is kimerevedik, fantasztikus látvány ez, pedig a fotón látható így, a valóságban szinte soha.

www.ktfoto.sokoldal.hu
Tetszett ez az oldal? Mutasd meg az ismerőseidnek is!
|