a mai fotóművész célja, az élet reális, közérthető módon való ábrázólása, a fényképezés kifejező eszközeivel a lényeg kiemelésével .



TÁJFOTÓIM
FOTÓS TECHNIKA
TERMÉSZET FOTÓZÁS
PANORÁMA
HDR
MAKRÓ
FELHŐKÉPEK
ÉVSZAKOK
NAPLEMENTE FOTÓK
TÉLI FOTÓK
KÖDÖS FOTÓZÁS MÁSKÉNT
RIDEG, KÖDÖS VALÓSÁGAINK
FANTÁZIA ÉS STÍLUS
MINDEN AMI FOTÓZÁS
FEKETE-FEHÉR FOTÓZÁSRÓL
SZÍN HATÁS
ELÉRHETŐSÉGEK:
Galéria







A  MAKRÓ  FOTÓZÁSRÓL  RÖVIDEN:

 

 

AZ  OLDALAKON  SZEREPLŐ  FOTÓK  SAJÁT  KÉSZÍTÉSŰEK,  IGYEKEZTEM  A  TÉMAKÖRÖKKEL  KAPCSOLATOS  SZITUÁCIÓKAT  ÉS  TÉMAKÖRÖKET  MEGFELELŐEN  ILLUSZTRÁLNI  VELÜK.

 

A természetben,  vagyis  a  természetes  körülmények  között  élő  állatokhoz  nem  könnyű  közel  férkőzni.  Ezért  a   hagyományos ,  vagy  SLR  gépek  esetében  mindenképpen  ajánlatos  a  teleobjektív  használata. A  természet  fotózás  több  típusánál  is  jól  használható,  így az  állat fózásoknál is egy  300-600 mm-es  gyújtótávolságú  már  igen jó  szolgálatot  tehet.  A  digitális  vagy  kompakt  gépek  esetében  ezt  a  gyújtótávot  már  a  26xoptikai + digitális  zoom  már  pótolni  tudja. 

 

                         ktfoto

 

 Makrofotónak azokat a felvételeket nevezzük, ahol a kisméretű  -téma-  részben vagy sokszor  teljesen  kitölti a képmezőt. Igaz ugyan, hogy a makrofotók  érdekes témák, de még a digitális gépekkel sem  könnyű valóban jó  és értékes felvételeket  készíteni. Ebben  a  témakörben  van igazán nagy jelentősége a  pontos  expozíciónak, az élességállításnak és  a tökéletes kompozíciónak  Amikor  valahol erről a  témáról olvasunk, az  az érzésünk támad, hogy  igazi jó fotókat  csakis profik és  DSLR gépekkel  rendelkezők  és természetesen  az  ehhez  tartozó komoly makroobjektívekkel  készíthetünk. 

                         ktfoto

 

Ez viszont  ma  már  a  "digitális technika"   korában  már egyáltalán  nem igaz, ezt  most  csak  halkan írom le, hogy  ezt csak a gyártók  és  "a nagy tőke és technokrata  köreik,valamint a  kiszolgálóik"  sugalják  a  nagyobb profit  érdekében.  Nem tagadva viszont  azon  tényt  sem, hogy komoly  profi munkákhoz  viszont  a  drága akár  -Hasselblad-  minőségű  gépek a  tökéletesek. Az új digitális kompaktok 18-26 szoros  optikai zoommal és optikai képstabilizátorral rendelkeznek, a  makro funkció pedig már majdnem mindgyik típusnál megtalálható. Megemlíthető még itt az is, hogy ezen fotók közelpontja a 2-10 cm, ezért minden  nehézség és sok-sok  drága  kiegészítő  nélkül is  közel juthatunk a témához.   

                                                                                                                                                                               

 A  csigát, a  szitakötőt, a  virágzó mohát, az  esőtől  fénylő  köveket, a  ragyogó páncélú bogarakat,  fűszálakon  fénylő szinte gyöngyszerű  harmatcseppeket  és  a  természetnek  számos  sokfajta apró  kis  csodáját  /ékszereit/,  már  nem  is  vesszük  sokszor  észre  napjainkban,  pedig  ugyan  olyan  fontos  tényezői  életünknek,  mint  bármi  más.  Pedig kevés  téma okozhat  a  fotósnak  nagyobb  örömet,  mint  ezek a  színes és csillogó és  alig  észrevehető  dolgok. 

 

                     ktfoto

Na  persze  ennek  az  is  lehet  az  oka,  hogy manapság,  már  nem  nagyon  veszik  a  fáradtságot  sokan,  hogy  a  mindennapi apró-cseprő  dolgainkat  is  kellő  áhítattal  nézzék,  annyi  más  drága és  csábító  dolog közepette. Sokszor  csak kutyafuttában  "átnézünk rajtuk"  és  már  csak  kicsinységűk  révén  sem  nézzük  meg   valójában  őket.  A  színes fotók azonban mintha  "nagyító  alatt"  mutatja meg  ezeket  az  egyszerű  és  kicsiny  dolgokat,  a  maguk teljes "anyagszerűségükben"  és  soha  nem látott színviláguk  ragyogásában.    

         ktfoto

 Röviden  összefoglalva, talán  néhány szóban  annyit mondhatatok arról, hogy  mi is  kell  az effajta  fotózáshoz,  sok-sok türelem,  szép fények /napfény/ vagyis  erősmegvilágítás,  alkalmanként  az  árnyékok derítése  /ha van rá mód/,  a közelfényképezés lehetősége,  digitális  gépeknél már  sokszor  van  makro mód is. A hagyományos fényképező gépeknél pedig,  előtétlencse, közgyűrű.  Remek  dolog, ha  állványt  használunk, különösen a  nem  mozgó tárgyaknál.  Kis rekesznyílásra  van szükségünk a  közeli  és a  teljesen közeli felvételekhez, mert egyrészt a mélységélesség  így is nagyon kicsi,  másrészt az elmozdulás  miatt  az  expozíciós  idő csak  rövid lehet. Alkalmanként  lehetséges derítési  mód lehet  a vakuzás  is,  netán  ha van lehetőség,  akkor tükör  vagy fémfólia  használata. Ajánlott  az  egészen  szűk képkivágás.

                         ktfoto

 A  szigorú szakmai  vélemények  szerint a  gépek egy része  nem tudnak  20-30 cm-nél  közelebbi  tárgyakat  élesre állítani,  vagyis  az  egyaknás tükörreflexes  gépeknél  használhatunk előtétet, amely  megfelelőképpen  eltávolítja az  objektívet a  gép testétől. A  kompakt gépeknél meg a már említett "makro"  helyzetbe  állítható a  fókusz, másgépekre pedig előtétlencséket  tehetünk. Itt  említhető meg,  hogy a  közelfényképezésre a  tükörreflexes gépek  a legjobbak,  mert a  keresőjükön át szinte teljesen  pontosan látjuk a "valós képet".  Ajánlható még  a "KIHUZAT"  és  a  "SÍN".  Pontosítva a  sínen csusztatva a  /kihuzat-ot/ ,  így  finoman szabályozható a  nagyítás.

                                                                     

                                 ktfoto

Egy túl mozgalmas háttér  agyonütheti a  közelfelvételt, de néha minimális  formában kiegészítheti azt. A  megvilágítás sem mindig  egyszerű ilyen  esetben, mivel  a fényképezőgép  elfogja  a  beeső fényt. Megoldást jelenthet ebben  a  szitúációban is   ha  vakuval  világítjuk  meg a  témát és  így választjuk  meg  az expozíciót,  hogy a háttér  elsötétüljön.    A  mélységélesség  kitapasztalására  válasszunk egy apró  részletekben  gazdag  tárgyat!!     A  fókusztávolság  a tárgytávolság  fele legyen, így a  mélységélesség mindkét felől  kicsit  túlmegy a tárgytávolságon. 

 

                                  ktfoto

Megemlíthetjük  még,  hogy akár tükörreflexes  gépről,  vagy komoly  teleobjektívvel  ellátott  kompaktról  van  szó,  400 milliméter  felett  már  célszerű  állványt   használni,  mig  600 mm felett  pedig  szinte lehetetlen  fotózni  e nélkül.  Ezenkívül  a  makrofelvételek  nem képzelhetőek  el  stabilizátor  nélkül,  amennyiben  nem  állványról  fényképezünk.  A képbeállítást  és  a  fókuszálást  egyaránt  segíti  ez  a  funkció.  A makrofelvételeknél  a  háttér  nagyon  könnyen  alakítható.   Alkalmazhatunk  egy kis  látószög  változtatást,   derítőlap beállítás változtatását , vagy  egy kis ráközelítést  és  már  meg sem  ismerjük  a  makrofotónkat.  A legmegfelelőbb  a  homogén  háttér.  A zöld  különböző árnyalatai, pl.  szinte  minden  vidám  színhez  jól  passzol, természetes  hatást kelt.  A  digitális fényképezőgépeknél  az  egyszínű háttér,  problémás   az auto  WB   /White Balance/  funkciónak. Ilyen még  amikor  egy vörös virág,  meleg   színű háttér esetén  beszürkülhet,  vagy  szintén így járunk  a  homogén  kék  színeknél  is, ha  az  automatára  hagyjuk  a WB beállítást.  Ezért tehát használjuk a  "napfény WB-t,  így megoldható  ez  a  probléma  is.

 

                     ktfoto

                                                                       







www.ktfoto.sokoldal.hu
Tetszett ez az oldal? Mutasd meg az ismerőseidnek is!