LÁTOGATÁS EGY MÁSIK FOTÓS VILÁGBA:
/Érdekes képek, változó hatások, trükkök, színes fények, világítás hatásai, színmódosítások./
AZ OLDALAKON SZEREPLŐ FOTÓK SAJÁT KÉSZÍTÉSŰEK, IGYEKEZTEM A TÉMAKÖRÖKKEL KAPCSOLATOS SZITUÁCIÓKAT ÉS TÉMAKÖRÖKET MEGFELELŐEN ILLUSZTRÁLNI VELÜK.

Akik csak a tökéletes napfényt, a csodás derült ídőt tartják megfelelőnek a fotózásra, azok lemaradnak egy csomó nagyszerű élményről a kreatív fényképezés adta örömökről és annak valódi varázslatos világáról. Ha a gyengébb vagy rosszabb fényviszonyoknál, vagy akár az este fényeinél, netán ködben, esőben, vagy hóesésben nem vagyunk hajlandók fényképezni, mikor és hogyan tanulhatnánk meg igazán tudatosan fotózni. Akkor valóban télen, vagy kora tavasszal, netán rossz időben rakjuk a gépünket a szekrénybe, vagy a polcra és várjuk a nyarat, a jó időt.... de valóban ezt kéne tennünk? Nem, mert ha valóban ezt tennénk, akkor ezzel igen érdekes és "újszerű" felvételi lehetőségeket szalasztanánk el. Fotózhatunk villámokat, lekaphatjuk a felhők közül előbukkanó napsugarakat és még számos apró érdekes hatást.

Alkalmanként használhatunk "felvételi segédeszközt" is, aminek nagyon sokféle elkészítési lehetősége és felhasználási formája van. Ez lehet az egyszerűtől az egészen bonyolult hatású is, például egy síma kartonlapot kivágunk hullámosan vagy ovális formában valamilyen semleges színnel lefestjük és a közeli fotó és az objektív elé helyezzük. A végeredmény ilyenkor a gép és a karton, valamint a gép és a tárgy távolságától, az objektív gyújtótávolságától és az alkalmazott rekesznyílástól függ. Természetesen az is számíthat, hogy a fotónk elkészítésekor figyelnünk kell arra is, hogy a tárgy és a kartonlap megvilágítása, az öket érő fény egyforma erősségű legyen. Az élességgel való "játékunk" céljára a különböző géptípusok mellett alkalmasak még az egyobjektíves tükörreflexes fényképezőgépek is.

Speciális effekt szűrők használata
A szűrőknek két típusa létezik: (1) a pontos színreprodukcióhoz használt általános szűrők és (2) a különleges fotografikus hatások eléréséhez használt speciális effekt szűrők, mint például a csillagszűrők, lágyító szűrők stb. Ezek használata olyan esetekben hatékony, amikor a kép hangulatán szeretnénk változtatni.
Csillagszűrő
Ezeknek a szűrőknek az üvegfelületébe finom rácsvonalak vannak vésve. Dekorfények és hasonló fényforrások fotózásakor a pontszerű fényeket csillagszerű formában jeleníti meg. Minél erősebbek fények, annál erősebb az effekt. A hatás megfigyelhető úgy is, ha csak az objektívlencse elé tartjuk a szűrőt, míg felvételkészítés közben a hatás a képernyőn ellenőrizhető. Ezek a szűrők gyakran dupla kerettel készülnek, így a keret forgatásával változtatható a csillagok iránya.
Lágyító szűrő
Ezeknek a szűrőknek a használatával lágyíthatóak a kép kontúrjai, így lágyabb, homályosabb képet kapunk. Ha díszkivilágítást fotózunk lágyító szűrőn keresztül, álomszerű, légies kép az eredmény. Ezek a szűrők portréfotózáshoz is alkalmazhatóak. A hatás egyszerűen megfigyelhető, ha a szűrőt az objektívlencse elé tartjuk, míg felvételkészítés közben a hatás a képernyőn ellenőrizhető.

Átszínezéssel készült fotó, vízparti reggel, nagyjából két szín különböző tónusai, élénkebb és pasztellfokozatai uralkodnak a kialakult képen. Ez az úgynevezett "duokróm harmónia", így az alapjában véve visszafogott színvilág sajátos hangulatteremtő erejű, ezért mondható egyedinek.
A PL szűrők használata
PL szűrő használata esetén ismernünk kell a körülményeket, amelyek között alkalmazása a leghatékonyabb. Vízfelszín fotózása esetén ennek a szűrőnek a használata akkor a leghatékonyabb, ha a fényképezőgép szöge a fényvisszaverődés síkjához viszonyítva 30 - 40 fok. Ha a fényképezőgépet a síkhoz képest szinte teljesen vízszintesen vagy függőlegesen tartjuk, nem érhető el jó eredmény. Ha az égboltot fotózzuk, a leghatékonyabban akkor alkalmazható, ha a fényképezőgép szöge a fényvisszaverődés síkjához viszonyítva 90 fok körül van. Falevelek felületéről visszaverődő fény esetén a szög nem bír ekkora jelentőséggel, és viszonylag egyszerűen érhető el megfelelő eredmény. A szűrőkeret forgatásával elérhető hatás mindig a monitoron ellenőrizhető, ezért úgy készítsük a felvételeket, hogy közben szükség szerint, a felvételi körülményektől függően ellenőrizzük a hatást.

A fény a fényforrásból indul ki, eléri a témát és onnan visszaverődve a fényképezőgépbe jut. Ilyenkor ha az útjába bárhova /tehát a fényforrás és a téma vagy a téma és a fényképezőgép közé/ színszűrőt helyezünk, színe a képen megváltozik. Az első esetet, mikor a színszűrő a fényforrás előtt /a fényforrás és a téma között / van, színes világításnak nevezzük. Színszűrőzésről akkor beszélünk, ha a színeket a fényképezőgép elé /a gép és a téma közé / helyezett eszközzel, az úgynevezett "felvételi színszűrővel" módosítjuk. A színmódosítás lehet enyhe, finom, alig észrevehető és lehet erőteljes, határozott. A különböző mértékű, jellegű módosításoknak sok jelentősége van és más-más a szerepük.
[ND (semleges) szűrő]
Ez a szűrő az objektívbe jutó fény mennyiségének csökkentésére alkalmas. Ha vízáramlást vagy a téma mozgását szeretnénk megörökíteni, alacsony zársebességet kell alkalmaznunk. Alacsony zársebesség azonban nem alkalmazható túl nagy fényerősség mellett. Az ND szűrő a fényerősség csökkentésével lehetővé teszi alacsonyabb zársebesség alkalmazását.

Egyéb szürők:
A speciális effekt szűrők közé tartoznak továbbá a diffúziós szűrők, amelyek a középpontban éles, a széleken életlen képeket eredményeznek, a színeffekt szűrők, amelyek különleges színhatások eléréséhez használhatóak, valamint a close-up szűrők, amelyek a téma nagyítására szolgálnak, akár egy nagyító.
A tükörreflexes fényképezőgépekhez számos más típusú szűrőt is gyártanak. Ezek az objektívre csatlakoztathatóak, ezért fontos, hogy a szűrő átmérője megegyezzen a tükörreflexes fényképezőgép objektív-átmérőjével. A kompakt digitális fényképezőgép-modellek esetében a szűrő nem csatlakoztatható az objektívre, használatukhoz csak tartsuk az objektív elé, és a hatást a monitoron ellenőrizzük.
A speciális effekt szűrők használata során nehézséget okozhat az élesség megfelelő beállítása. Először rögzítsük állványra a fényképezőgépet, majd nyomjuk le félig az exponáló gombot az élesség rögzítéséhez. Tartsuk félig lenyomva az exponáló gombot, majd tartsuk az objektív elé a szűrőt.
Az általános szűrők közé tartoznak a skylight, ND (semleges) és PL (polarizációs) szűrők. Az egyes szűrők jellemzőinek és hatásainak megismerése után kompakt digitális fényképezőgéppel a tükörreflexesekével vetekedő felvételeket készíthetünk.
[Skylight szűrő/UV szűrő]
Ez a színtelen, átlátszó szűrő nincs hatással a látható fényre, és leginkább az ultraibolya fény elnyelését szolgálja. Az ultraibolya fény az emberi szem számára nem érzékelhető, a képeken megjelenő színekre azonban tompító hatással lehet. Ez a szűrő az ultraibolya fény elnyelésével megfelelő színreprodukciót tesz lehetővé. Az UV elnyelési aránynak megfelelően különböző típusai léteznek, azonban gyakrabban használják az objektív védelmére, mivel minden fényképezőgép-objektív maga is rendelkezik valamilyen UV-szűrő bevonattal.
[PL szűrő]
Polarizációs szűrő néven is ismert. Ezt a szűrőtípust napszemüvegeknél is alkalmazzák. A fényvisszaverődés megszüntetésével élénk színeket reprodukál. A fotózásban használt PL szűrő dupla keretes felépítésű. A fényvisszaverődés megszüntetéséhez csatlakoztassuk a szűrőt a fényképezőgépre, és fordítsuk el a szűrőkeretet. Ennek a szűrőnek a cirkuláris polárszűrő típusát használjuk.

A színhőmérséklet-módosító szűrőkkel csupán a megvilágító fény színhőmérsékletéhez lehet alkalmazkodni, vagy a képnek meleg vöröses vagy hideg kékes árnyalatokat lehet adni.
Viszont ezzel szemben, tetszés szerinti színeltolódásokat érhetünk el a színkorrekciós, az úgynevezett "CC felvételi" szűrők alkalmazásával. Ezek a szűrők már professzionális igényeket is kielégitik, ezért ezeket a szűrőket általában a hivatásos fotósok és a fotóművészek használják. Ez akkor lényeges, amikor a fotós , a kép alkotója tudatosan a valóságos látványtól kissé eltérő színvisszaadást tartja a képe szempontjából a legmegfelelőbbnek.
LÁTOGATÁS EGY MÁSIK FOTÓS VILÁGBA II.rész.
/Érdekes képek, változó hatások, trükkök, színes fények, világítás hatásai, színmódosítások./
A fotográfiák és fényképeink sok esetben, ha egyéb más célra is felhasználjuk őket, reklám célra, vagy nyomdai munkák kapcsán egy kiadvány vagy könyv alapjaként használjuk azokat, akkor tökéletesen elfogadható az effektezés lehetősége. Most egy "kaptafára felhúzott" képen keresztül fogok megmutatni néhány ilyen lehetőséget.

Legyen mondjuk az első fotó az etalon, ebből indulunk ki.

Majd mindjárt itt a második fotónk ezen már történt átalakítás, kontraszt és élesség állítás hatására erősödő tónus hatás.

Jön a harmadik fotónk, itt nem csináltam mást, mint egy egyszerű 3D-és hatással generáltam némi havazást, amit aztán fokozhatunk a szálldogáló pelyhektől, egészen a hóviharig is.

A negyedik képünk talán a legegyszerűbb, hiszen itt nem tetem mást, mint az az ominózus szürke skála hatására létrehoztam a színes képemből egy valódi és eredeti fekete-fehér fotót.

Az ötödik képen a már sokak állal ismert HDR-hatást hoztam létre a megfelelő programmal.

Végül pedig, de nem utolsó sorban, a hatodik képen egy egyszerű úgymond szépia hatást alkalmaztam.