a mai fotóművész célja, az élet reális, közérthető módon való ábrázólása, a fényképezés kifejező eszközeivel a lényeg kiemelésével .



TÁJFOTÓIM
FOTÓS TECHNIKA
TERMÉSZET FOTÓZÁS
PANORÁMA
HDR
MAKRÓ
FELHŐKÉPEK
ÉVSZAKOK
NAPLEMENTE FOTÓK
TÉLI FOTÓK
KÖDÖS FOTÓZÁS MÁSKÉNT
RIDEG, KÖDÖS VALÓSÁGAINK
FANTÁZIA ÉS STÍLUS
MINDEN AMI FOTÓZÁS
FEKETE-FEHÉR FOTÓZÁSRÓL
SZÍN HATÁS
ELÉRHETŐSÉGEK:
Galéria







 
 A    TERMÉSZET   FOTÓZÁSRÓL 
 
 
 
AZ  OLDALAKON  SZEREPLŐ  FOTÓK  SAJÁT  KÉSZÍTÉSŰEK,  IGYEKEZTEM  A  TÉMAKÖRÖKKEL  KAPCSOLATOS  SZITUÁCIÓKAT  ÉS  TÉMAKÖRÖKET  MEGFELELŐEN  ILLUSZTRÁLNI  VELÜK.
 
 
A FOTOGRÁFIA ALAPPILLÉREI
/A fotózás alapjai/.

Mindjárt az elején megemlíteném, hogy nincsen fenntartásom a mások megállapításai és véleményével kapcsolatban, csak szeretem ha kölcsönösen meghallgatjuk és tiszteletben tartjuk a mások és egymás véleményét is. Ezért így az elején szeretném elfogadtatni azon véleményemet is, hogy nagy szükség van az "alapok" ismeretére ! Ezen ismérvek nélkül csak "vakon bolyongunk" az információk áradatában, az új technika , a új és újabb fotómasinák és kiegészítők irdatlan dzsungelében....nem is beszélve a naponta ránk zúduló szoftverek és programok hatalmas tengeréről.

A PILLÉREKRŐL NÉHÁNY SZÓBAN:

 

Az elsőnek tekintjük a "TÉMÁT", a második kell, hogy legyen az "ELJÁRÁS" és így a harmadik helyre került egy összetett dolog és nem utolsó sorban a "KOMPOZÍCIÓ" és a "MEGVILÁGÍTÁS" adta "ESZTÉTIKAI - HATÁS".

 

Az első természetes és ezt már többször említettem, hogy erre mindenki személyesen rá fog találni, mi az ami őt érdekli, amiben ő a legjobb, vagy amiben a legtökéletesebben meg tuja mutatni magát, az "egyéniségét", mert azt ugye mindenki elismeri, hogy enélkül lehet képeket készíteni, de kiemelkedő eredményt elérni nem fogunk soha!

 

 

A fotográfiában olyan nincs, hogy "rossz módszer", csak olyan van, hogy "rossz döntés" !

Ha valóban fényképezni akarunk, ami már eleve megadja a lényege, "fény segítségével, képeket készítünk", tehát akkor el kell ismernünk, hogy ez a cél nem lehet más, mint bizonyos tények, illetve érzések, vagy akár mindkettőnek a tőlünk telhető legtökéletesebb kifejezése, ezért fontos mindig, amit már itt is sokszor megemlítettem a fotókkal kapcsolatban és ez pedig a, hogy úgy kell fotografálnunk, hogy az mindig és mindenki számára legérthetőbb és főleg mindig "világos képi mondatokat" kell készítenünk úgy mint egy irodalmi műben. Ezért a fényképezés is a kompozíció szempontjából a "képi szókincsre és a vizuális nyelvtanra" épül ! Ezt pedig mint már gyermek korban az iskolában is folyamatos gyakorlással érhetjük el, amire jó technika mostanra már a digitális világ adta lehetőségek.

A KOMPOZÍCIÓ terén még megemlíthetünk még fontos kiegészítő lehetőségeket, mint a "FŐ TÉMA", vagy az az alap szabály, hogy "NE HELYEZZÜNK, HA CSAK LEHET KÖZÉPRE, FŐ TÉMÁT", vagy akár az a tény is, hogy "LÁTVÁNYOS, ERŐTELJES KONTRASZT" érdekes lehet, természetesen ide tartozik a már mások által is említett " HARMADOLÁSI SZABÁLY" és végül, de nem utolsó sorban a "ELŐTÉR ÉS MÉLYSÉGÉLESSÉG" törvényszerűségei. Akit valójában érdekel a fényképezés és fotográfia végül úgy is ráfog kényszerülni ezen fogalmak valós megismerésére.

Persze azt is érdemes megjegyezni, hogy mindig "FÉNYBEN" kell gondolkoznunk, ki kell hogy alakuljon egy reális és valós "FOTÓS LÁTÁSMÓD" , mert ennek hiányában, nem tudjuk igazában megmutatni, azt a "LÁTVÁNYT" amit mások is betudnak fogadni és főleg elfogadni !!!

De természetesen tovább sorolhatjuk ezeket a kép komponálási, a téma kifejezéséhez, a látványhoz és a mondanivalóhoz kapcsolható ismérveket, tanításokat és fogalom köröket. Ilyenek lehetnek még az "ÉGBOLT", vagy még a "TEKINTETET VEZETŐ VONALAK" vagy akár a "FIGYELMET IRÁNYÍTÓ VONALAK", netán még az "ABLAKHATÁS", a kedvenceim közé tartozó "KÉPI MINTÁZATOK" , amit én a saját nyelvemen, csak "grafikai hatásnak" hívok, de említhetem még azon fotós fogalmakat, mint a "ÜRES TEREK", vagy a "NEMKÍVÁNATOS ELEMEK", ezek mind mind azért fontosak, hogy a képünk azt és úgy adja vissza a látott témából, ahogy az akkor és úgy látható volt. Természetesen amennyiben valakinek ezek a témák és a mögöttük rejlő lehetőségek és információk rejlenek, szívesen kifejtem továbbiakban azon témaköröket, amit most csak címszavakban említettem meg.

 

A  TÁJFOTÓZÁZRÓL   PÁRMONDATBAN:

 
 
A  jó tájfotó  egyetlen  képkockába sűríti  a  benyomásainkat,  egy  tökéletes  látványba.  A  képek  megőrzik  a  világról  alkotott  emlékeinket.  Hatásos   tájképet  készíteni nem  egyszerű,  de  a  szemlélet   és  az  apró  trükkök  mind  megtanulhatók. Ez  a  néhány oldal  nem  add  teljesen  átfogó  képet  mindenről  ami  a  "fotó tudomány oltárán" megtalálható, de  azért  bizom  benne, hogy  "kaput  nyit" a  jó  tájfotó születésének  titkára,  a tökéletes fények  és a  kompozíció  öszjátékára.
 
 
ktfoto

A  természet  szerető  és  művész  beálllítottságú 

ember  szemével  nézve.

Mivel a természetfotózásnak rengeteg válfaja létezik, nem lehet  tökéletes  és csak  egyfajta beállítást javasolni.  A természet  jelenségei igen  változatos  lehetőséggel  látja el a  fotósokat, ilyen nagyobb kiterjedésű természeti  részlet a tájkép tárgya, kisebb részletei  a növényfényképezés   körébe tartozik.  De idesorolhatjuk az  élő  állatok  fotózását  is, akik nem helyhez  kötöttek és különböző körülmények  között élnek.
 
 
Néhány  képem  a  természet  fotózás  ismert  fajtáiból:
 
 
 
Állat  fotózás
 
 
Az állatfényképezés,  vagyis  a különféle  állatok fotózása  többoldalú  tevékenység,  nemcsak  az állatok  nagyságának, alakjának,  külsejének jellemző  sajátosságait  kell  megfigyelni,  de ilyenkor  fontos  a magatartásukra  is  ügyelni. A világítás  általában nappali  fény, mert  a  szabadban  fotózunk. A nézőpontunk  megválasztásával  érhetjük el, hogy a  legkedvezőbb  oldalvilágítást  és  súrolófény  megfelelő írányát  kaphassuk. Ellenfénnyel sok esetben  szép csillogásokat érhetünk  el. Sokszor probléma lehet, hogy egy zoológus, vagy egy természetbarát  is  elöbb kerülhet egyszerű  felszerelésével  is egy kiszemelt  állathoz,mint egy komoly telével rendelkező  fotós, ha az állatokat  nem  kielégítően  ismeri.
 
 
 ktfoto
 
Ezért van, hogy  a profi természetfotósok többnyire  heteket  töltenek  a fotózásra kiszemelt állatok környezetében,  megfigyelésükkel.  Ilyenkor jegyzeteket, próbafelvételeket  készítenek, igyekeznek  meghatározni az  ideális napszakot, ídöt  és helyszint, valamint a  megfelelő  technikát, ezután készítve el a végleges felvételt.  Ezért oly  sikeresek  a  nemzetközi  természeti  magazinok például a National Geographic  címlapfotói.
 

 ktfoto
 
Sokan azt  gondolják,  hogy  szenzációs  állat  felvételekhez  kivételes  helyszínre  van  szükség. Ez persze  nem  így  van,   sok  /kevésbé  nagyméretű/   fajt  is  találunk  a közvetlen  környezetünkben  is. Az első  állat  felvételeinket  érdemes a kissebb,  a könnyen  elérhető,  közelünkben  lévő  helyeken  /a kertünkben,  a parkban /,  vagy kirándulásaink  alkalmával  az  erdőben, réteken,  mezőn  megörökíteni.  Az itt  élő állatok  kevésbé  félénkek,  könnyebben  megközelíthetők, kis méretük  folytán jobban  lefotografálhatók,  valamint  itt a  körülmények  is jobbak. Így a sikerélmény  is valószínübb,  mint  egy nehéz terepen mint pl /lápos, iszapos, tocsogós/  terepen  "cserkelni"  a  vadat. A  több kezdő és  sikeres állatfotónk tapasztalata révén,   aztán majd megjöhet  az  önbizalmunk, a  nehezen megközelíthető állatok  /nagyvadak/  fényképezéséhez is. A profi természetfotósok  alapvetően  kétféle módszerrel kerülnek  közelebb a  témához.  Általában megvárják míg  az állat  a fotós  rejtekhelyének közelébe kerül, ezt hívják lesből történő fotózásnak, melynek  kelléke a  "lessátor".  A másik mód pedig amikor aktívan  az állatot kutatva közelítik meg  a témát, ezt  pedig "cserkelés"-nek  nevezik. A cserkelés a nagyvadak fényképezésének egyik igen izgalmas része, amikor gyalogosan, néha megállva  igyekeznek kicselezni  ezen vadak kíváló szagló- és hallóérzékeit. Ezért ez igen időigényes, rendkívüli önuralommal járó és főleg kényelmetlen feladat.
 
ktfoto
 
A felső perspektíva  beállítással  készült fotóknál  kitágul   a látvány, a felületek  megmutatják mélységüket és így jobban  érvényesül  a  "térbeliség"  is,  ha a témát így  fényképezzük.  A gondos  kompozíció,  az ötletes  beállítás   a statikus  témáknál ugyanúgy  nélkülözhetetlen,  mint  egy  "tájfotó"-nál. Lesből fényképezve többnyire lassan  mozgó, táplálkozó  vagy pihenő madarakat  láthatunk, ami  akár  viszonylag  hosszú  expozíciós  idővel is kiexponálható. A  kezdőknek vagy a  600mm-es  gyújtótávolságot  használóknak,  a megnövelt mélységlességgel,  mindenképpen  ezeket a lassan mozgó, statikus fajokat  és helyzeteket  érdekes megtalálniuk. 
 
ktfoto
 
 
 
 
 
 
Tájfotózás
 
 
  A  tájfotózás  a  természetfotósok  kedvelt és  igen fontos területe,  mivel  azt  gondolhatjuk hogy  ez milyen egyszerű  dolog, nem  kell hozzá  más, csak  kimenni  a  természetbe és  kattingatni  néhányat,  mi ebben  a nehéz? Valójában  ez nem  így van, jópár  trükk és praktika  szükségeltetik ahhoz, hogy  valóban érdekes  és  hatásos, hangulatos  és főleg értékes  tájfotót alkossunk. Ugyan a tájfotózás  nem  tartozik  a  különleges felszerelést  igénylő műfajok közé, de  mégis ennek  is megvannak a sajátos gépei és kiegészítői. Az igazi kihívást már az jelenti, ha ezt a fajta fotózást többnek tekintjük mint csupán egy puszta időtöltést, ha pl. kiállításra , vagy bekeretezve a falon szeretnénk viszontlátni képeinket. Ilyenkor már szükséges egy jó épminőséget adó  tükörreflexes gép és néhány komoly objektív, ez és  a digitális kompakt csúcsgépei, melyek  erre a minőségre képesek és beállíthatóságra vagyis olyan  színvonalra, ami ezt az igényt kielégíti.
 
ktfoto
 
Általában a  tájkép fotózás képei a  20-35mm-es tartományba  tartozó nagylátószögű objektívvel készülnek.Napjinkban  egyre több  DSLR géphez  csatlakoztatható, vagy cserélhető  szupernagy látószögű objektív, így  a digitális  tükörreflexes  gépek számára  ez a látószög sem jelent gondot. Akik  már  komolyan foglalkoznak  a fotózással, azoknak  ajánlatos  egy 28 mm-nél erősebb nagylátószögű objektív,  (vagy egy  ilyennel felszerelt  a kompakt gépeknél) beszerzése. A profik azt mondják, hogy minél nagyobb a látószög, annál jobb a kép, egy 15-35 mm-es ebben az esetben  hasznosabb mint a 28-70 mm-es objektív. Ezért ebben az esetben  a 15, 17 vagy a 20 mm-es  fix nagylátószögűekkel fényképeznek. A kommersz kompaktoknál kevésbé találkozhatunk ezzel a klasszikus  nagylátószöggel, viszont  a komolyabb típusoknál most már  egyre több a 24 vagy a  28 mm-től induló optikai zoom, viszont ezen gépek optikáinak kompromisszuma, hogy a tele tartományuk kb. 120 mm-ig terjed.
 
 
A tájképek készítése  alkalmával  felmerül, hogy  a  földfelület változatos  tájai  jellegük  szerint több
csoportba sorolhatók. Igaz ezeket  nem  lehet   határozottan elválasztani, de fő  jellemzőik  szerint megkülönböztetjük az  alföldi,  a hegyvidéki  és  a  vízparti  tájakat.  Ezenkívül  felmerülhet az is, hogy  valamely típusú  kiválasztott  táj jellege  és  hangulata a  különböző  évszakokban  teljesen  megváltozik.
 
  
 
 
 
Növény, virág fotózás:
 
 
Apró gondolatokkal  kezdeném,  nem  mindig elég, ha  csak egy tűzvörös virágot a  kék ég  alatt lefotózunk. Kezdjük inkább a kiválasztással, a háttér  jó megválasztásával  és  a  érdekes kompozícióval. Alaposan nézzünk  bele  a keresőbe, gondoljuk végig,  hogy  az  alacsonyabb  vagy  a  magasabb  gépállás  hatása kedvez-e  a  fotónknak.  A virágfelvételeken mindig sok zöld van, ezért egészen  pontosan kell exponálnunk, hogy tökéletesen  azt a hatást kapjuk vissza, amit elképzeltünk. Probáljunk sötét tónusú hátteret találni a  képünk mögött. A szűkre fogott képkivágásunk hatásos és ezzel elérhetjük, hogy  a fotó ne legyen zsúfolt. Így a kisebb felvételi távolságoknál túl kicsi  a mélységélesség, ez ellen a "rekeszeléssel" védekezhetünk. A szélcsendes időben és napokon pedig a tetszés szerinti hosszú expozíciót alkalmazhatunk, természetesen  állványról. 
A  fenti  szövegre  kattintva   bejön  egy  másik  oldal, ahol  a  fotós  képtárak között  válógatva,  mégtöbb  képet  találhat  és  tanulmányozhatja  azokat.
          
 
ktfoto
 
 
 Ajánlott hátterek még a sötétkék,  a sárga: pl homokkal felszórt kerti út, vagy sárgás-barnás-narancsos színezetű őszi levéltakaró. A fehér háttér: pl felhők, házfal...stb. Egyszóval érzékelhető, hogy a szabadban is  mindig  rendelkezésünkre áll  szinte minden szín.  Még néhány megjegyzés....ellenfényben  /ami amúgy is  a  "kedvenc  hatásaim egyike", aki ismeri a fotóim tudja mire utalok/,  szóval ellenfényben  a  virágok különösen szépek  és vonzák  a tekintetet.  Ebben  az érdekes és  hatásos  megvilágításban főleg a törékeny,  áttetsző szirmok  mutatják meg a teljes szépségüket. Ebben  az  esetben  már  beszélhetünk némileg a "művészi hatásokról"   is, mivel az  itt  megjelenő  finom -árnyalatfokozatok-  végtelen  színskálájának  valós  értelmezéséhez  és  tökéletes  értékeléséhez már  színkultúrára  van  szükség. Az ellenfényes felvétlekhez legtöbször  mesterséges  -derítés-  szükséges, olyan apró dolgoknál, mint  a növények, virágok ez nem okoz olyan nehézséget. Egy kartonlap vagy alufólia  is elegendő "visszavert fényt"  tud adni, amely a növényhez közel helyezve elegendő.  Viszont a kézitükör fénye már  nagyon kemény és ez már több mint derítőfény.
 
                        ktfoto
 
 
 
A fehér virágok nagyon érzékenyek a  színes reflexekre, így  már az ég kék fénye  is  -kékessé-  színezi  az  széleket és az  árnyékokat. Itt viszont  jó szolgálatott tehet  egy  szürke karton, mert ez egy semleges szín.  Megemlíteném  még,  ha közgyűrűvel  fotózunk, meg  kell növelni az expozíciót.  A virágok valódi szépsége a  közeli felvételeken  mutatkozik igazán meg,  de ezért sok a  nehézség is, mivel a   közelfotónál  gond lehet  a  bemozdulás  és  közelről  kicsi  a  mélységélesség is.
 
A virágok végtelen számú változatban és színben fordulnak elő. A digitális fényképezőgépek nem minden esetben képesek élethűen megörökíteni egyes virágok színeit. Például, a világos rózsaszín virágok fehérnek tűnhetnek a képeken. Ugyanez igaz a világos sárga virágokra is. Változtassunk a fehéregyensúly beállításán az ilyen virágok finom színeinek kihangsúlyozásához.
 
Ajánlanék  egy  oldal  a  TERMÉSZETFOTÓZÁS  kedvelőinek:

http://www.termeszetfotomagazin.hu/

 Kattintson  a   fenti  felíratra !

ktfoto
 
 






www.ktfoto.sokoldal.hu
Tetszett ez az oldal? Mutasd meg az ismerőseidnek is!